Právě se nacházíte: Nová zelená úsporám > Jak na to > Krok za krokem

Krok za krokem

Chystáte se stavět či rekonstruovat rodinný dům a rádi byste získali dotaci? I když se na první pohled může zdát, že cesta k dotaci je složitá, obavy nejsou namístě. Přečtěte si praktický návod, jak postupovat, abyste dotaci úspěšně získali.

  1. Mohu si dotaci dovolit?

Prvním krokem před podáním žádosti o dotace je rozhodnutí, zda si můžete dotaci dovolit či ne. S každou dotací je spojena určitá finanční spoluúčast. Na začátku platíte vše sami a peníze vám přijdou na účet až poté, co stavbu či rekonstrukci ukončíte a podpořená opatření řádně doložíte. Orientační výši dotace, úspor, návratnosti investic i provozních nákladů si můžete předem spočítat na dotační on-line kalkulačce.

  1. Najděte si projektanta a energetického specialistu.

Splnění podmínek dotace bude nutné doložit odborným posudkem zpracovaným oprávněnou osobou. Odborný posudek se skládá ze dvou částí – projektové dokumentace a energetického hodnocení budovy. Ty mohou vypracovat pouze osoby s příslušnou autorizací či oprávněním.

Ke zpracování projektové dokumentace je nutná autorizace podle zákona o výkonu povolání autorizovaných architektů, inženýrů a techniků činných ve výstavbě. Energetické hodnocení může zpracovat pouze energetický specialista, který je držitelem oprávnění podle zákona o hospodaření energií.

  1. Připravte si dokumenty k podání žádosti.

Dříve než se pustíte do vyplňování žádosti o podporu, připravte si všechny potřebné povinné přílohy. Budete potřebovat dva základní dokumenty:

  • Odborný posudek složený z projektové dokumentace a energetického hodnocení, požadovaný rozsah obou částí posudku je uveden v kapitole 5 Závazných pokynů.
  • Krycí list technických parametrů – vyhotovený a autorizovaný zpracovatelem energetického hodnocení budovy a podepsaný vámi i zpracovatelem. Krycí list ke stažení

Formou přílohy může být požadována také například plná moc, pokud vás při vyřizování žádosti zastupuje třetí osoba, souhlasné prohlášení ostatních spoluvlastníků nemovitosti, je-li nemovitost spoluvlastněna více osobami, či doklad o projednání stavebního záměru s příslušným orgánem památkové péče u památkově chráněných budov. Úplný seznam povinných příloh naleznete v kapitole 4 Závazných pokynů.

  1. Vyplňte elektronickou žádost o dotaci.

Přes ikonku Podat žádost na webových stránkách programu se dostanete do informačního systému. Po registraci se můžete pustit do vyplňování formuláře žádosti o podporu. Mějte při ruce minilálně Krycí list technických parametrů, údaje z něj budete při vyplňování žádosti potřebovat.

  1. Doručte žádost s přílohami na Fond.

Máte-li k dispozici všechny související dokumenty a podklady, můžete je přiložit k formuláři žádosti v elektronické podobě a provést úplné podání žádosti přes internet.

V opačném případě po úspěšné elektronické evidenci vyplněnou žádost vytiskněte, podepište a spolu se všemi požadovanými přílohami doručte do 5 kalendářních dnů na jakékoliv krajské pracoviště Fondu – doporučeně poštou či osobně. Zásilku viditelně označte „NZÚ – Žádost o podporu“ a unikátním číslem žádosti, vygenerovaným po elektronické evidenci.

  1. Žádost musíme zkontrolovat.

Po doručení všech podkladů prověří pracovníci Státního fondu životního prostředí ČR jejich formální správnost, což zabere 2 až 3 týdny. Pokud jsou formálně v pořádku, ověří, zda jsou u projektu splněny všechny technické požadavky. To zabere opět 2 až 3 týdny. V případě nedostatků obdržíte na e-mail uvedený ve své žádosti Výzvu k odstranění nedostatků s lhůtou 30 kalendářních dnů. Pokud tuto lhůtu nebudete moci dodržet, můžete požádat o její prodloužení.

  1. Vyčkejte na akceptační dopis.

Je-li vaše žádost formálně i věcně pořádku, obdržíte do své e-mailové schránky akceptační dopis. Od této chvíle vám běží lhůta 12 až 36 měsíců dle typu opatření, kterou máte na provedení podpořených opatření a jejich doložení Fondu. S pracemi však můžete začít již před podáním žádosti, v průběhu jejího hodnocení nebo až po doručení akceptačního dopisu.

  1. Zajistěte si technický dozor.

Než se pustíte do samotných prací, informujte o nich příslušný stavební úřad. Vyhnete se tak případným pozdějším nedorozuměním. Najděte si odborníka, který bude technickým dozorem projektu. I v oblasti zateplování a výměny oken a dveří bude k doložení nezbytná závěrečná zpráva technického dozoru. Osoba technického dozoru musí být nezávislá na dodavatelské firmě.

  1. Buďte obezřetní při výběru dodavatele, výrobků i materiálů.

Nesnažte se ušetřit za každou cenu a věnujte dostatečnou pozornost výběru dodavatele i použitým výrobkům a materiálům. I kvalitní výrobek nemusí vlivem špatné instalace plnit správně svou funkci. Zvolte montážní firmu, která disponuje osvědčením pro vykonávání daných prací. Se správným výběrem dodavatele pomohou kladné reference či osobní návštěva u jiného zákazníka firmy. Na dodávku nezapomeňte uzavřít písemnou smlouvu a konečnou úhradu provedených prací nechte až po jejich provedení. Hotové dílo převezměte od firmy až po konzultaci s technickým dozorem.

10. Doložte Fondu provedené práce.

Jsou-li všechny práce v pořádku, dejte dohromady všechny doklady týkající se dokončení projektu a doručte je nejpozději do konce doby stanové v akceptačním dopise na krajské pracoviště Fondu. Jedná se zejména o tyto dokumenty:

  • Vyplněný formulář Dokumenty předkládané k vydání Registrace a rozhodnutí
  • Faktury
  • Potvrzení o jejich úhradě (výpisy z bankovního účtu nebo pokladní doklady)
  • Dokument prokazující vlastnictví bankovního účtu žadatele
  • Doklady jednoznačně prokazující dokončení realizace podporovaných opatření v rozsahu a parametrech dle schválené žádosti

Co vše potřebujete k doložení provedených prací a jak postupovat, zjistíte v podrobném popisu na stránce Doložení prací.

11. Vyčkejte na výplatu dotace

Poté již jen vyčkejte na udělení tzv. rozhodnutí o přidělení dotace a samotnou výplatu peněz. Důvodem čekání je kontrola vašich dokumentů. Peníze obdržíte na svůj účet do 3 týdnů od momentu, kdy na Fond doručíte všechny potřebné dokumenty o dokončení projektu a vlastnoručně podepsané (a úředně ověřené) prohlášení o přijetí podmínek dotace.

Detailní informace naleznete v aktuálních Závazných pokynech pro žadatele.

Chcete požádat o dotaci, když jste rekonstrukci či stavbu již provedli?

Jak postupovat se dozvíte v návodu na stránce Krok za krokem po realizaci.

Komunikace s Fondem

Pokud v jakékoliv fázi kontroly zjistíme nedostatky, vyzveme vás k jejich odstranění. Na nápravu nedostatků poskytneme vždy přiměřenou lhůtu, jinak hrozí, že vaše žádost bude ukončena.

Pokud si s něčím nevíte rady, neváhejte kontaktovat pracovníky Fondu.

  • Telefonicky na bezplatné lince 800 260 500.
    Jsme vám k dispozici od pondělí do pátku od 7:30 do 16:00 hodin.
  • Navštivte krajské pracoviště SFŽP ČR.
    Přijďte se osobně poradit, najdete nás ve všech krajských městech. Kontakty
  • Zeptejte se nás e-mailem.
    Svůj dotaz pošlete na info@sfzp.cz.